
» Ce este incurajarea si de ce este ea importanta
» Care sunt premisele ce conduc la incurajare
» Toti parintii pot face asta? CUM?
» De cine/ce este conditionata incurajarea copiilor
» Metode eficiente de incurajare
» Ce vreau eu ca parinte sa invete copilul meu
» Obstacole in calea incurajarii
» INCURAJARE sau LAUDA.Care este eficienta?
Incurajarea este unul din cele mai importante aspecte pentru orice forma de educatie.
Originile asteptarilor pe care le au copiii in privinta propriilor abilitati se afla in sanul familiei.
Asteptarile trebuie sa fie dublate de un parenting bazat pe educatie.
Niciun copil nu isi schimba comportamentul intr-unul inacceptabil social daca nu ar fi descurajat in convingerea lui ca are un loc, ca poate reusi prin orice mijloace utile.
=> De ce este importanta abilitatea de a incuraja?
Toata lumea care lucreaza cu copiii recunoaste importanta acestui aspect insa putini cunosc mijloacele prin care sa o faca.
Majoritatea considera ca fiind un aspect auxiliar al eforturilor corectionale, ea lipseste fix in locurile unde este cel mai mult nevoie a fi acordata.In familie si scoala, parintii si profesorii, deseori esuaeaza lamentabil in a oferi incurajare ,ajung fara s-asi dea seama sa descurajeze.
=> DE CE?
Din trecutul autocratic,din metodele traditionale de influentare a copiilor cand pedeapsa si recompensa erau metode de a influenta si stimula subordonarea si conformarea cu cerintele parintilor, profesorilor(EX:’stai cuminte in banca;cine se ridica,raspunde neintrebat primeste nota mica”; acasa:”iei note bune esti recompensat cu favoruri, cadouri, altfel- primesti sanctiuni, retragerea beneficiilor, pedepse)
Rareori presiunea din afara conduce la comportamentul dorit.
Presiunea din exterior trebuie inlocuita cu stimularea din interior.
Nu este de ajuns sa vrei sa incurajezi copilul, trebuie sa cunosti premisele care duc la incurajarea lui.
=> Premisele care duc la incurajarea copilului
-Capacitatea de a fi sensibili la perceptia copilului
-Sa crezi sincer in abilitatile lui
-sa acorzi incurajare cu precadere copiilor descurajati si deferiti
-Sa acorzi incredere fix copiilor recalcitranti
-Sa vezi partea buna din fiecare copil
– Sa ai tu ca parinte/profesor incredere in propriile forte ca il poti incuraja
Uneori se pare ca este mai bine pregatiti un copil sa descurajeze un profesor bine intentionat decat este pregatit un profesor sa invinga descurajarea copilului.
Pentru a intelege si incuraja un copil este nevoie sa-i observam comportamentele in relatie cu ceilalti.Copilul trebuie vazut intotdeauna ca o fiinta interactiva social si nu in izolare.
Satisfacerea nevoilor lui apare in relatia cu grupul si cu alte persoane.Copiii rasfatati sau neglijati au un interes social limitat.Cand facem prea mult sau prea putin pentru un copil,el simte ca nu trebuie sa fie preocupat de relatiile de cooperare.
Astefel 2 actiuni diferite RASFATUL si NEGLIJAREA pot duce la dezvoltarea sentimentelor de inferioritate si neadaptare.
Nu suntem influentati de fapte, ci de propria noastra interpretare a lor.Este mult mai important sa stim: Ce simte copilul,decat sa stim detaliile concrete ale actiunilor sale.Orice comportament are sens,in functie de cum vede el lumea.
=> Nevoile de baza ale copiilor:
Nevoia de a apartine de ceva sau cineva
Nevoia de cooperare
Nevoia de a darui si a primi
=> De cine este conditionata incurajarea copiilor?
1.Atmosfera din familie:
Conceptele lui despre oameni si viata se formaza aici ,in cadrul familiei,in relatiile cu parintii sai.
2.Locul copilului in cadrul familiei:
Fata de fratii sai,aliantele dintre frati
3.Stilul de viata
Copilul invata sa intoarca atitudinea adultului in interesul si avantajul sau.El se formaza in cadrul vietii sociale si dezvaluie interpretarea mediului inconjurator de catre copil
4. Metodele de educatie:
Primeaza evitarea rasfatului manifestat prin protectie si grija exagerata
Includ: RESPECT PENTRU ORDINE/REGULI; CONSECVENTA; EVITAREA CONFLICTULUI SI INCURAJAREA
5.Intelegerea scopurilor comportamentului nedorit al copilului:
Atragerea atentiei, demonstrarea puterii; razbunarea; etalarea inadecvarii
=> Atitudinile necesare unui parinte pentru a-si incuraja copilul
Toti copii au nevoie sa simta ca merita efortul.Edith Neisser considera 6 atitudini principale prin care putem incuraja copiii:
1.”Esti genul care ppoate sa o faca”
2.”Este in regula sa incerci. Esecul nu este o crima”
3.Nu stabiliti standarde atat de inalte, incat copilul sa greseasca mereu”.”Ofera mai multe oportunitati pentru realizarea sarcinii”
4.Fiti multumiti cu o incercare rezonabila\ de buna .Aratati incredere in abilitatile lui de a deveni competent.
5.Acceptati copiii asa cum sunt.Sa-l placi asa cum este astfel incat el sa se placa asa cum este”
6.Garantati anumite drepturi si privilegii”
=> Metode de incurajare:
– Pune valoare pe copil asa cum este el
– Ii arati incredere in el permitandu-i sa aiba si el incredere in propriile forte
– Daca tu ca parinte/educator ai incredere in capacitatea copilului, ii costruiesti respectul de sine
– Ofera apreciere pentru efort
– Da-i feedback cand reuseste un lucru sa-l duca la bun sfarsit
– Dezvolta-i competentele in ritmul lui care sa-i permita succesul
– Recunoaste si concentreaza-te pe calitati si atuuri
– Foloseste pasiunile copilului pentru a stimula invatarea
=> Ce inseamna invatare?
Ce vrem sa invete copilul?
Care sunt sarcinile de invatare de-a lungul vietii
Pe masura ce creste copilul intra in conflict cu autoritatea.Devine mai greu pentru parinti si profesori sa- i controleze comportamentul si astfel acestia devin constienti de necesitatea gestionarii comportamentului intr-un mod atent.
Cunoasterea sarcinilor de invatare ne ajuta sa intelegem scopurile si obiectivele care apar in diferite etape de dezvoltare.
Havighurst a enuntat urmatoarele sarcini de invatare pentru 2 perioade importante din viata:
Pruncie si mica copilarie
-A invata sa mergi
A invata sa mananci mancare solida
A invata sa vorbesti
A invata sa-ti controlezi functiile de defecare si urinare
A invat diferenta dintre sexe si timiditatea sexuala
Realizarea stabilitatii fiziologice
Concepte simple despre ceea ce ii inconjoara pe copii in societate si despre propriul corp
A invata sa relationeze cu parintii, fratii, alti membrii ai familiei
A invata diferenta dintre bine si rau si dezvoltarea constiintei de sine
Copilaria de mijloc/Adolescenta
Invatarea unor abilitati fizice necesare in jocuri
Construirea unor atitudini sanatoase fata de sine ca organism in crestere
Invatarea unei bune relationari cu copii de aceeasi varsta
Invatarea rolului social și diferenta intre fete, si baieti
Dezvoltarea competentelor scris,citit,calculat
Dezvoltarea conceptelor necesare traiului zilnic
Dezvoltarea constiintei, moralitatii si a unor valori
Obtinerea independentei personale
Dezvoltarea atitudinilor fata de grupuri sociale si institutii
=> Greseli in calea incurajarii
1.Traditia autocratica
Incurajarea este oferita doar acelor copii care arata ca sunt dispusi sa incerce sa-si depaseasca deficientele naturale, care se datoreaza lipsei de experienta si pregatire. Cei care se descurajeaza si renunta sun considerati refractari sau neascultatori si prin urmare sunt pedepsiti si nu incurajati.
2.Climatul social
Am devenit liberi dar nu am scapat de mentalitatea de suboredonati, aceea de a fi controlati prin frica si folosesc inca intimidarea
3.Curajul ca o conditie esentiala
Noi folosim incurajarea doar daca suntem siguri de propria valoare si pozitie.Cu cat suntem mai descurajati cu atat incurajam mai putin.
Un profesor sau parinte descurajat si invins de viata va manifesta pesimism in fata oricarui act de incurajare.Un altul care simte ca este capabil de succes se va lupta sa-si impuna superioritatea de adult in fata copilului, umilindu-l.
Un parinte sau profesor nesigur pe el nu va putea nici sa-l incurajeze nici sa-i castige increderea copilului.
4.Accentul pe greseala
Parintii si profesorii trebuie sa poata sa depaseasca pesimimismul adanc inradacinat pe care de multe ori il manifesta fara sa stie.Ei depun prea mare efort pe greseli, pe prevenirea si corectarea acestora, ceea ce anihilieaza orice efect incurajator.
Este nevoie de acceptare in mod realist a lipsurilor si greselilor si de accentuare a capacitatilor si calitatilor copilului.Acest lucru nu este posibil atat timp cat greselile copilului sunt vazute ca insulte, sau semne ale unui dezastru iminent
5.Confuzia intre incurajare si lauda
Lauda poate avea efect incurajator doar daca este apreciat efortul,Abilitatile copilului si nu rezultatul. In conditiile in care copilul isi mentine parerea proasta despre sine, lauda va fi considerata de copil ca nemeritata si deci efectul va descurajator,pentru ca poate creste conflictul cu colegii sai.
Concluzie:
» Sa ne straduim mai mult sa utilizam incurajarea ca scop pentru toti copiii.
» Curajul de a fi imperfect este premisa dezvoltarii.
» Sa fim multumiti de fiecare mic pas pe care il face copilul, sa ne bucuram de fiecare progres.
» Sa fim dispusi sa facem mai mult astfel incat sa acceptam de buna voie esecurile si greselile ca oportunitati ce imbunatatire, evitand astfel pesimismul si demoralizarea.