0040723259863mihaelaghitescu@yahoo.com
Facebook
Just EducationJust Education
Just Education
– Bun venit!
  • Articole
  • Psihoterapie
  • Logopedie
  • Consiliere școlară
  • Ateliere de Dezvoltare Personală
  • Workshop-uri pentru părinți
  • Contact
  • Articole
  • Psihoterapie
  • Logopedie
  • Consiliere școlară
  • Ateliere de Dezvoltare Personală
  • Workshop-uri pentru părinți
  • Contact

Cum incurajam copiii sa aiba succes

mai 17, 2017Lasă un comentariuArticolePublicat de admin_8

 

»   Ce este incurajarea si de ce este ea importanta

»   Care sunt premisele ce conduc la incurajare

»   Toti parintii pot face asta? CUM?

»   De cine/ce este conditionata incurajarea copiilor

»   Metode eficiente de incurajare

»   Ce vreau eu ca parinte sa invete copilul meu

»   Obstacole in calea incurajarii

»   INCURAJARE sau LAUDA.Care este eficienta?

 

Incurajarea este unul din cele mai importante aspecte pentru orice forma de educatie.

Originile asteptarilor pe care le au copiii in privinta propriilor abilitati se afla in sanul familiei.

Asteptarile trebuie sa fie dublate de un parenting bazat pe educatie.

Niciun copil nu isi schimba comportamentul intr-unul inacceptabil social daca  nu ar fi descurajat in convingerea lui ca are un loc, ca poate reusi prin orice mijloace utile.

 

=> De ce este importanta abilitatea de a incuraja?

Toata lumea care lucreaza cu copiii recunoaste importanta  acestui aspect insa putini cunosc mijloacele prin care sa o faca.

Majoritatea considera ca fiind un aspect auxiliar al eforturilor corectionale, ea lipseste fix in locurile unde este cel mai mult nevoie a fi acordata.In familie si scoala, parintii si profesorii, deseori esuaeaza lamentabil in  a oferi incurajare ,ajung fara s-asi dea seama sa descurajeze.

 

=> DE CE?

Din trecutul autocratic,din metodele traditionale de influentare a copiilor cand pedeapsa si recompensa erau metode de a influenta si stimula subordonarea si conformarea cu cerintele parintilor, profesorilor(EX:’stai cuminte in banca;cine se ridica,raspunde neintrebat primeste nota mica”;  acasa:”iei note bune esti recompensat cu favoruri, cadouri, altfel- primesti sanctiuni, retragerea beneficiilor, pedepse)

Rareori presiunea din afara conduce la comportamentul dorit.

Presiunea din exterior trebuie inlocuita cu stimularea din interior.

Nu este de ajuns sa vrei sa incurajezi copilul, trebuie sa cunosti premisele care duc la incurajarea lui.

 

=> Premisele care duc la incurajarea copilului

-Capacitatea de a fi sensibili la perceptia copilului

-Sa crezi sincer in abilitatile lui

-sa acorzi incurajare cu precadere copiilor descurajati si deferiti

-Sa acorzi incredere fix copiilor recalcitranti

-Sa  vezi partea buna din fiecare copil

– Sa ai tu ca parinte/profesor incredere in propriile forte ca il poti incuraja

Uneori se pare ca este mai bine pregatiti un copil sa descurajeze un profesor bine intentionat decat este pregatit un profesor sa invinga descurajarea copilului.

Pentru a intelege si incuraja un copil este nevoie sa-i observam comportamentele in relatie cu ceilalti.Copilul trebuie vazut intotdeauna ca o fiinta interactiva social si nu in izolare.

Satisfacerea nevoilor lui apare in relatia cu grupul si cu alte persoane.Copiii rasfatati sau neglijati au un interes social limitat.Cand facem prea mult sau prea putin pentru un copil,el simte ca nu trebuie sa fie  preocupat de relatiile de cooperare.

Astefel 2 actiuni diferite RASFATUL si NEGLIJAREA pot duce la dezvoltarea sentimentelor de inferioritate si neadaptare.

Nu suntem influentati de fapte, ci de propria noastra interpretare a lor.Este mult mai important sa stim: Ce simte copilul,decat sa stim detaliile concrete ale actiunilor sale.Orice comportament are sens,in functie de cum vede el lumea.

 

=> Nevoile de baza ale copiilor:

Nevoia de a apartine de ceva sau cineva

Nevoia de cooperare

Nevoia de a darui si a primi

 

=> De cine este conditionata incurajarea copiilor?

1.Atmosfera din familie:

Conceptele lui despre oameni si viata se formaza aici ,in cadrul  familiei,in relatiile cu parintii sai.

2.Locul copilului in cadrul familiei:

Fata de fratii sai,aliantele dintre frati

3.Stilul de viata

Copilul invata sa intoarca atitudinea adultului in interesul  si avantajul sau.El se formaza in cadrul vietii sociale si dezvaluie interpretarea mediului inconjurator de catre copil

4. Metodele de educatie:

Primeaza evitarea rasfatului manifestat prin protectie si grija exagerata

Includ: RESPECT PENTRU ORDINE/REGULI; CONSECVENTA; EVITAREA CONFLICTULUI SI INCURAJAREA

5.Intelegerea scopurilor comportamentului nedorit al copilului:

Atragerea atentiei, demonstrarea puterii; razbunarea; etalarea inadecvarii

 

=> Atitudinile necesare unui parinte pentru  a-si incuraja copilul

Toti copii au nevoie sa simta ca merita efortul.Edith Neisser considera 6 atitudini principale prin care putem incuraja copiii:

1.”Esti genul care ppoate sa o faca”

2.”Este in regula sa incerci. Esecul nu este o crima”

3.Nu stabiliti standarde atat de inalte, incat copilul sa greseasca mereu”.”Ofera mai multe oportunitati pentru realizarea sarcinii”

4.Fiti multumiti cu o incercare rezonabila\ de buna .Aratati incredere in abilitatile lui de a deveni competent.

5.Acceptati copiii asa cum sunt.Sa-l placi asa cum este astfel incat el sa se placa asa cum este”

6.Garantati anumite drepturi si privilegii”

 

=> Metode de incurajare:

– Pune valoare pe copil asa cum este el

– Ii arati incredere in el permitandu-i sa aiba si el incredere in propriile forte

– Daca tu ca parinte/educator ai incredere in capacitatea copilului, ii costruiesti respectul de sine

– Ofera apreciere pentru efort

– Da-i feedback cand reuseste un lucru sa-l duca la bun sfarsit

– Dezvolta-i competentele in ritmul lui care sa-i permita succesul

– Recunoaste si concentreaza-te pe calitati si atuuri

– Foloseste pasiunile copilului pentru a stimula invatarea

 

=> Ce inseamna invatare?

Ce vrem sa invete copilul?

Care sunt sarcinile de invatare de-a lungul vietii

 

Pe masura ce creste copilul intra in conflict cu autoritatea.Devine mai greu pentru parinti si profesori sa- i controleze comportamentul si astfel acestia devin constienti de necesitatea gestionarii comportamentului intr-un mod atent.

Cunoasterea sarcinilor de invatare ne ajuta sa intelegem scopurile si obiectivele care apar in diferite etape de dezvoltare.

Havighurst a enuntat urmatoarele sarcini de invatare pentru 2 perioade importante din viata:

Pruncie si mica copilarie

-A invata sa mergi

A invata sa mananci mancare solida

A invata sa vorbesti

A invata sa-ti controlezi functiile de defecare si urinare

A invat diferenta dintre sexe si timiditatea sexuala

Realizarea stabilitatii fiziologice

Concepte simple despre ceea ce ii inconjoara pe copii in societate si despre propriul corp

A invata sa relationeze cu parintii, fratii, alti membrii ai familiei

A invata diferenta dintre bine si rau si dezvoltarea constiintei de sine

Copilaria de mijloc/Adolescenta

Invatarea unor abilitati fizice necesare in jocuri

Construirea unor atitudini sanatoase fata de  sine ca organism in crestere

Invatarea unei bune relationari cu copii de aceeasi varsta

Invatarea rolului social și diferenta intre fete, si baieti

Dezvoltarea competentelor scris,citit,calculat

Dezvoltarea conceptelor necesare traiului zilnic

Dezvoltarea constiintei, moralitatii si a unor valori

Obtinerea independentei personale

Dezvoltarea atitudinilor fata de grupuri sociale si institutii

 

=> Greseli  in calea incurajarii

1.Traditia autocratica

Incurajarea este oferita  doar acelor copii care arata ca sunt dispusi sa incerce sa-si depaseasca deficientele naturale, care se datoreaza lipsei de experienta si pregatire. Cei care se descurajeaza si renunta sun considerati refractari sau neascultatori si prin urmare sunt pedepsiti si nu incurajati.

2.Climatul social

Am devenit liberi dar nu am scapat de mentalitatea de suboredonati,  aceea de a fi controlati prin frica si folosesc inca intimidarea

3.Curajul ca o conditie esentiala

Noi folosim incurajarea doar daca suntem siguri de propria valoare si pozitie.Cu cat suntem mai descurajati cu atat incurajam mai putin.

Un profesor sau parinte descurajat si invins de viata va manifesta pesimism in fata oricarui act de incurajare.Un altul care simte ca este capabil de succes se va lupta sa-si impuna superioritatea de adult in fata copilului, umilindu-l.

Un parinte sau profesor nesigur pe el nu va putea nici sa-l incurajeze nici sa-i castige increderea copilului.

4.Accentul pe greseala

Parintii si profesorii trebuie sa poata sa depaseasca pesimimismul adanc inradacinat pe care de multe ori il manifesta fara sa stie.Ei depun prea mare efort pe greseli, pe prevenirea si corectarea acestora, ceea ce anihilieaza orice efect incurajator.

Este nevoie de acceptare in mod realist a lipsurilor si greselilor si de accentuare a capacitatilor si calitatilor copilului.Acest lucru nu este posibil atat timp cat greselile copilului sunt vazute ca insulte, sau semne ale unui dezastru iminent

5.Confuzia intre incurajare si lauda

Lauda poate avea efect incurajator doar daca este apreciat efortul,Abilitatile copilului si nu rezultatul. In conditiile in care copilul isi mentine parerea proasta despre sine, lauda va fi considerata de copil ca nemeritata si deci efectul va descurajator,pentru ca poate creste conflictul cu colegii sai.

 

Concluzie:

»   Sa ne straduim mai mult sa utilizam incurajarea ca scop pentru toti copiii.

»   Curajul de a fi imperfect este premisa dezvoltarii.

»   Sa fim multumiti de fiecare mic pas pe care il face copilul, sa ne bucuram de fiecare progres.

»   Sa fim dispusi sa facem mai mult astfel incat sa acceptam de buna voie esecurile  si greselile ca oportunitati ce imbunatatire, evitand astfel pesimismul si demoralizarea.

copiiincurajare
Related posts
Cum stabilim limite fata de copil
mai 17, 2017
Comportamente de incurajare a adolescentilor
mai 17, 2017
10 lucruri de care au nevoie copiii pentru a se simti fericiti
mai 17, 2017
Inteligenta emotionala
mai 11, 2017
Stima de sine
mai 7, 2017
Lasă un comentariu

Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi afișată public. Câmpurile obligatorii sunt marcate astfel *

ȘtergeTrimite

Articole recente
  • Cum stabilim limite fata de copil
  • Cum incurajam copiii sa aiba succes
  • Comportamente de incurajare a adolescentilor
  • 10 lucruri de care au nevoie copiii pentru a se simti fericiti
  • Inteligenta emotionala
Arhive
  • mai 2017

Grafica si web design: 7donkeys.eu

  • Articole
  • Psihoterapie
  • Logopedie
  • Consiliere școlară
  • Ateliere de Dezvoltare Personală
  • Workshop-uri pentru părinți
  • Contact
Main Menu